Vid mötet deltog 28 medlemmar varav 23 representerade varsitt hushåll inom Sektion II.
Initialt diskuterades om en omförrättning är nödvändig. Det kunde dock senare under mötet
klarläggas att omförrättning måste genomföras då det sker en uppgradering av gemensamhets-
anläggningen och ett ansvarstagande från Samfällighetens sida att tillhandahålla möjlighet
till laddning av elbilar i radgaragen. Detta har även bekräftats i en dom från Mark- och
miljödomstolen.
Fråga uppstod också om den administrativa avgiften för bl a faktura. Kan den kanske pressas. Det
tydliggjordes också att den endast utgår för dem som valt att börja ladda.
Mötet påpekade också att vi bör satsa på 22 Kw-laddare för att vara maximalt framtidssäkrade.
Det konstateras dock att laddarens kapacitet sannolikt inte kommer att vara den begränsade
faktorn när det gäller laddningshastighet, utan snarare hur många bilar som laddar samtidigt
samt övrig ledningskapacitet.
Det noteras att det i Västra garagelängan finns 5 installerade laddare av märket Charge Amp, 22
Kw. Om möjligt och inte alltför kostnadsdrivande bör man stämma av med leverantörer om
sådana laddare kan installeras och befintliga på något sätt återanvändas. Detta måste givetvis vägas mot andra delar i en offert.
Fråga uppkom om vi kan uppdra åt en leverantör att endast förbereda för laddare utan att
installera sådana för alla garage. Ett större problem i detta är att laddare som sammankopplas
måste vara av samma fabrikat för att kunna kommunicera med varandra. Det kan innebära att de
laddare som sätts upp vid installationen några år senare inte går att uppbringa, vilket ställer till
problem för tillkommande elbilsägare. Därtill kommer sannolikt alla garagehyresgäster som vill
ha en laddare i samband med installation att få betala fullt pris istället för halvt pris då
Naturvårdsverkets 50%-iga subvention inte utgår för projektet.
Fråga uppkom om det är olika nätavgift för dag och natt. Konstaterades i samband med detta att
Samfälligheten f n har månadsavtal med Nacka Energi. D v s priset på elen blir detsamma
oberoende av vilken tid på dygnet man laddar bilen.
Det anfördes att det kan vara bra för styrelsen att ta in stöd för upphandlingen. Alla på mötet
uppmanades kolla i sina kontaktregister och med grannar med någon form av upphandlingskompetens.
Bl a Ylva skulle återkomma i frågan. Sannolikt är det inte rimligt att ta in och betala för konsultstöd,
då upphandlingen ändå omfattar en förhållandevis låg kostnad.
Viktigt att frågan om wifi i garagen finns med i upphandlingen eller på annat sätt. Det är en
förutsättning för att laddarna ska kunna fungera och för att kunna ha kontakt med laddarna via
app. Alternativet är att fysisk LAN-kabel dras till alla laddpunkter.
Frågan om solceller på garagetaken för att ge el till laddarna diskuterades. Preliminär bedömning
är att taken inte klarar av den belastningen, men detta kan givetvis undersökas närmare i ett
senare skede.
Vid offertdialog/granskning bör undersökas hur man tänkt dra elkablarna i garagen. Några har
valt eldrivna portar där det finns en hel del kablage i framkant av garaget, vilket kan störa vid en
nyinstallation av laddare.
Vid en andra offertomgång vore det också önskvärt om alla kan ge offert på samma laddarfabrikat för att göra jämförelser mer rättvisande. De 5 som hittills lämnat offert inkluderar nödvändig ombyggnad av elskåpen och teknisk support av byggt system. Alla system ger de enskilda abonnenterna möjlighet att inom vissa gränser administrera sin laddning efter behov och önskemål.
Noterat av Peter Carls och Hans Askaner
Av: Styrelsen, februari 16, 2024