Möjlighet till elbilsladdning i radgaragen?
Kallelse till Medlemsmöte för de boende i Samfällighetsföreningen Henriksborg som är medlemmar i sektion II
Torsdagen den 1 februari kl 19.30 i Pingisrummet (medtag gärna egen stol)
Som vi informerat om på senaste årsstämman och löpande i styrelsens nyhetsbrev så har styrelsen med stöd av Garagekommittén undersökt möjligheten att etablera laddning för el-bilar i radgaragen.
Vi kallar nu till medlemsmöte för Sektion II (de som har hyrda garage i radgaragen) i samfälligheten Henriksborg kring denna fråga.
På medlemsmötet kommer styrelsens förslag till lösning att presenteras, liksom den ekonomiska kalkylen. Här finns också plats för att uttrycka sin åsikt, ställa frågor och diskutera.
En formell omröstning i frågan kring elbilsladdningsfrågan för Sektion II planeras genomföras på Årsstämman i mars 2024.
Välkomna!
Styrelsen
Bakgrund och förslag
Frågan om möjlighet till elbilsladdning i radgaragen i vår samfällighet har varit på tapeten under en längre tid. Önskemål om en mer långsiktig lösning för laddning finns från både boende med radgarage och styrelsen. I nuläget har vi i princip nått kapacitetstaket med befintlig elinstallation på Västra sidan, medan Östra sidan nog kan rymma enstaka ytterligare elbilsinnehavare.
Styrelsens föreslagna upplägg för elbilsladdning är en laddare per garage där allt kablage dras så långt möjligt i bärande balkar i garagelängorna samt att den egna laddaren sitter på insidan och i närheten av garageporten. På så sätt går det att ladda bilarna såväl inne i som utanför sitt radgarage (för dem som kan ha sin bil uppställd framför garaget).
Då samtliga fastighetsinnehavare i Samfälligheten i och med detta förslag ges möjlighet att ladda sin bil avser styrelsen inte att tillhandahålla laddstolpar på annat sätt.
Ett tungt vägande skäl till att nyinstallera laddare i varje garage är att Naturvårdsverket f n subventionerar 50 % av kostnaden upp till 15 000 kr per laddningspunkt. Det gäller dock bara om installationen också omfattar laddningspunkterna (laddboxarna). En installation med bara grundinfrastrukturen utan laddningspunkter ges alltså inga subventioner.
Vår bedömning är vidare att dagens befintliga strömflöde om 35 A kan behöva ökas till 50 A. 35 A bedöms räcka till upp till 20 bilar (fördelat som 10 på västra och 10 på östra) vilket kan bli lite i underkant med tanke på att vi har 24 respektive 25 bilplatser på Västra och Östra.
Nacka energis offert är på 1 243 532 kr. Drar vi bort subventionen från offerten återstår 621 766 kr eller 12 689 kr per laddningspunkt i engångskostnad. Ytterligare två offerter har inhämtats men vi använder t v denna som referensoffert som ger en vägledning kring var slutsumman sannolikt landar (offerten är från mars 2023).
Den nämnda uppgraderingen till 50 A medför en extra engångskostnad på 10 248 kr samt en löpande merkostnad om 2 600 kr/år. Tillkommer gör också kostnad för ett förändrat anläggningsbeslut, som bedöms landa på 100 000 kr och en löpande månatlig kostnad för debitering och statistik om 90 kr per hushåll. Denna sistnämnda avgift tas ut först när man börjar använda sin laddare. Engångskostnaden blir då preliminärt 15 000 kr och ökad månadskostnad blir 100 kr per garage plus faktisk kostnad för elförbrukning.
Styrelsens bedömning är att hela kostnaden faller på Sektion II och att den bör tas ut som en engångskostnad för samtliga medlemmar i Sektion II.
Fortsatt process
Genomförande innan en eventuell elbilsladdning i radgaragen kan vara på plats: